Na FreeHostingu Endora běží desítky tisíc webů. Přidejte se ještě dnes!

Vytvořit web zdarma

Na FreeHostingu Endora běží desítky tisíc webů. Přidejte se ještě dnes!

Vytvořit web zdarma

Chléb života


1Kr 19,4-8 Ef 4,25-5,2 J 6,41-51

Já jsem ten chléb živý, který sestoupil z nebe; kdo jí z tohoto chleba, živ bude navěky. A chléb, který já dám, je mé tělo, dané za život světa. ( J 6,51 )

Elijáš šel den cesty pouští, až přišel k jednomu trnitému keři a usedl pod ním; přál si umřít. Řekl: „Už dost, Hospodine, vezmi si můj život, vždyť nejsem lepší než moji otcové.“ Pak pod tím keřem ulehl a usnul. Tu se ho dotkl anděl a řekl mu: „Vstaň a jez!“ Vzhlédl, a hle, v hlavách podpopelný chléb, pečený na žhavých kamenech, a láhev vody. Pojedl, napil se a opět ulehl. Hospodinův anděl se ho však dotkl podruhé a řekl: „Vstaň a jez, máš před sebou dlouhou cestu!“ Vstal, pojedl, napil se a šel v síle onoho pokrmu čtyřicet dní a čtyřicet nocí až k Boží hoře Chorébu. (1 Kr 19,4-8)


Chléb od Boha má v Elijášově příběhu význam tělesného nasycení, dokonce záchrany před smrtí. A vyjadřuje také Boží přízeň, přijetí, je znamením stálé Boží péče.

V Bibli se často zdůrazňuje, že chléb je darem od Boha. Ale také obětinou Bohu. Lidé tento dar od Boha, Bohu z vděčnosti obětovali. Chléb je v jistém smyslu také společným dílem: Bůh dává vzrůst obilí. Žehná lidské práci. A v lidských rukou se pak obilná zrna postupně mění na potravinu, kterou se živíme. Anebo, přesněji řečeno, kterou nás živí Bůh a zachovává nám život. Jak o tom vypráví dnešní příběh o Elijášovi.

Elijáš chtěl, aby si Bůh jeho život vzal zpátky. Ale Boží dar se nedá vrátit. Jen obětovat z vděčnosti, anebo obětováním naplnit vůli Boží. Jako to učinil Ježíš.

Když o sobě Ježíš v evangeliu říká, že je nebeský chléb, chléb života, vyjadřuje tím hluboký smysl oběti, kterou přináší. Boží Syn obětuje svůj život za život lidí. Podělí se o něj, jako se dělíme o chléb, abychom přežili. Chléb života, Ježíš, je zdrojem života věčného. Života naplněného, nasyceného Bohem. Ve kterém není nikdo sám či osamělý, a v němž se naplňuje jeho smysl ve věčném pokoji a radosti.

Večeře Páně je okamžikem, kdy se tohoto života můžeme dotknout, ochutnat jej. Je to zkušenost radostná i bolestná. Děkujeme za Kristovu oběť a radujeme se z jeho vzkříšení. Při večeři Páně také nikdo není sám. Vždycky jsme alespoň dva nebo tři a Kristus mezi námi.

Taková blízkost Boží, je velmi důležitá. Člověk se může cítit osaměle i mezi lidmi. Protože si s nimi nerozumí, nebo jsou vzdálení fyzicky. Chybí mu lidský dotek, pohlazení, které telefon ani tablet nenahradí. Člověk se může cítit osaměle i tehdy, když má nějaký zvláštní úkol, když se dostane do role, která ho do jisté míry vyčleňuje ze společnosti. Podobnou zkušenost zřejmě zažili i někteří Boží proroci.

Když ale někdo říká, že víra je pouze osobní, intimní záležitostí, je to něco trochu jiného. Samozřejmě, kdo je pořád mezi lidmi a v jednom kole, potřebuje chviličku na osobní modlitbu, kdy bude jen sám s Pánem. Ježíš se také uchyloval do ústraní, aby mohl rozmlouvat s Otcem a naslouchat mu o samotě.

Ale být jenom sám s Bohem, nemusí být vůbec jednoduché. Navíc, taková zkušenost zpravidla člověka motivuje, aby se o ní s někým podělil. Jako když se dělí o nadbytek úrody, o krásné zážitky, o dobrou náladu… A dělení má blízko k obětování. A také k lásce.

Apoštol ji vedle čistoty a pokory řadí v listu Efezským ke znakům nového života. Jmenuje její konkrétní projevy, které mají něco společného. Dá se o ně dobře dělit: dělit se o pravdu, dělit se s potřebnými, dělit se o dobré slovo, které pomáhá. Naopak lhaní, hněv, krádeže patří k tomu, čeho bychom měli ostatní ušetřit.

Bůh se s námi podělil o svého milovaného Syna a Ježíš dal sám sebe jako oběť, aby vyjádřil svou lásku k Otci i k nám, kteří byli přijati jako milované děti. Vytvořil tak společenství církve, které spojuje víra a láska, o kterou se spolu věřící dělí. Sdílejí.

Kéž je nám zkušenost proroka Elijáše povzbuzením, abychom přijímali Krista – chléb života k posílení víry a lásky ve svém srdci a v celém našem společenství.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *